Historia

Bostadsföreningen Årsta Gård bildades en vårdag den 14:e april 1999 med inflyttning i september samma år.

Projekteringen av att göra om den gamla skolan till lägenheter hade börjat tre år tidigare med målet inställt på att de boende skulle vara hyresgäster. Konjunkturen och den upphaussade bostadsmarknaden fick den dåvarande ägaren SISAB att tänka om – Brf Årsta Gård var ett faktum!

Via Stockholmskällan.se kan man nu läsa lite om samt se bilder från tiden innan vår fastighet ombyggdes till bostadsrätter. Detta PDF-dokument från 1992 nås direkt här.

Det var många i grannskapet som uppskattade att man äntligen gjorde något åt den gamla skolan. I ”radhuslängorna” huserade allt från motorcykelklubbar, installationskonstnärer, diverse lovande band samt en massös med väldigt bred verksamhet. Att grannar kände sig otrygga förstod inte motorcykelklubben som sa sig kunna garantera ”säkerheten”.

– Får ni problem med några så säg bara till oss, vi har bevakning dygnet runt från taket!

Droppen blev nog ändå när en polis en morgon vid frukost kröp i buskaget med k-pist, skyddsväst och hjälm.

Idag förvaltar föreningen Årsta Gård fastigheten Gesunden 5. Av föreningens 68 lägenheter upplåts 65 med bostadsrätt och 3 med hyresrätt.

Vad hände då med de forna hyresgästerna?

Motorcykelklubbens medlemmar dömdes till vård och är nu goda samhällsmedborgare med motorcyklar som hobby. Konstnärerna sålde sina verk för att få råd att hyra dyra ateljéer, några blev framgångsrika på kuppen. Musikerna fick ta ställning om de skulle fortsätta som band eller göra solodebut. Massösen började från den dagen ett helt nytt liv!